Przejdź do treści głównej

Kilka słów o nawykach kuchennych, które pomogą Ci przyspieszyć pracę

Kilka słów o nawykach kuchennych, które pomogą Ci przyspieszyć pracę
Fotograf: Ingvar Eriksson

Dobra organizacja czasu, odpowiednia zawartość szafki i właściwe nawyki przy kuchennym blacie pomogą Ci przyrządzać smaczne i zdrowe obiady przez cały tydzień, także w te męczące dni.

Mądre planowanie to podstawa zdrowej, smacznej i zróżnicowanej diety. Jeśli opanujesz kilka kuchennych sztuczek, będziesz szybciej gotować obiady i zaoszczędzisz energię na wszystkie inne popołudniowe czynności.

Ułóżcie menu na cały tydzień

Jeśli każdej niedzieli poświęcicie pół godziny na zaplanowanie posiłków dla Waszej rodziny na cały tydzień, stworzycie dobre podstawy zdrowej diety. Przekażemy wam kilka prostych  wskazówek, z których możecie skorzystać przy układaniu menu:

  • Zadbaj, aby w menu znalazły się ulubione rybne potrawy dzieci. Morska skrzynia skarbów jest ciekawa, a jej zawartość może zmieniać się w zależności od tego, co macie w lodówce.
  • Czasami możecie przygotować podwójne porcje niektórych dań za jednym razem, aby później w tygodniu móc przyrządzić szybki obiad, na przykład rybną zapiekankę. Upieczcie jedną porcję, a drugą wstawcie pod przykryciem do lodówki.
  • Menu może też zawierać smażonego łososia z purée ziemniaczanym, bezkonkurencyjnego, jeśli chodzi o szybkość przyrządzenia. Dania z piekarnika są bardzo proste i pozwalają nakryć do stołu, gdy potrawa jeszcze się piecze.

Pamiętaj, aby mieć w domu podstawowe produkty

Kiedy trzeba błyskawicznie przyrządzić obiad, zawsze dobrze jest mieć pod ręką podstawowe produkty.

  • Baza posiłku to składniki które zapewniają sytość, najczęściej jest to ryż, makaron, ziemniaki lub chleb. Najlepiej używać produktów z mąki pełnoziarnistej.
  • Warzywa to zdrowy i ważny dodatek. Marchewka, brukselka, seler, kapusta, cebula i por długo wytrzymują w lodówce i wzbogacają obiad w witaminy i minerały.
  • Zadbaj też, aby mieć masło, olej lub masło klarowane do smażenia, trochę śmietany 18%, bulion, pomidory w puszce czy przecier pomidorowy.
  • Jeżeli ponadto masz jakieś ciekawe zupy i sosy najlepiej bez konserwantów, w słoiku lub kartonie, to już wszystko, czego potrzebujesz do skomponowania szybkiego i zdrowego codziennego obiadu.

Porządek w kuchni

Nie bez powodu kuchnie, w których przyrządza się potrawy w programach telewizyjnych, wyglądają tak, schludnie i praktycznie. Zobacz dlaczego.

  • Zanim zaczniesz robić obiad, zadbaj, aby mieć wszystkie surowce odmierzone w praktycznych miseczkach na blacie. Oszczędzisz czas i łatwiej będzie Ci utrzymać porządek.
  • Myj i sprzątaj blat, wstawiaj miski do zmywarki, a produkty chowaj do szafki podczas przyrządzania posiłku. Pozwoli Ci to odprężyć się i cieszyć się  gotowym obiadem bez myślenia o późniejszym sprzątaniu.